Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2003 -

(CZ) Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe
(EN) Autonomous and Heteronomous Conceptions of Contemporary Problem of Educational Theory and Practice

Strana / Page: 5-25
Autor / Author: Slavik, J.
Klíčová slova / Key words: hodnoceni, škola, výuka, didaktika, edukační proces, edukační realita, učení


Anotace:

Text je zaměřen na pedagogickou analýzu hodnocení ve školním edukačním procesu. Školní hodnoceni je charakterizováno jako systémová zpětnovazební informace. Jej i působeni v edukačním procesu je analyzováno ze dvou hlavních hledisek: (I) vztah hodnocení к iritencionálnimu učeni žáků, (2) informační potenciál školního hodnoceni pro žáky, učitele i rodiče. Na tomto základě jsou rozlišeny dvě funkční pedagogické dimenze školního hodnoceni: hodnoceni jako pedagogický nástroj učitele, hodnoceni jako cil žákova učení. Z toho jsou vyvozena dvě různá pojetí hodnoceni ve výuce: autonomní pojetí hodnoceni, jehož základem je hodnoceni jako cíl učeni, a heteronomní pojetí hodnoceni, v němž je hodnoceni nástrojem učitele. Na podkladě tohoto odlišeni je formulováno několik okruhů problémů směřujících к systematičtější práci se školním hodnocením v pedagogické praxi i teorii.



Annotation:

The article is focusing on an educational analysis of evaluation in the school educational process. Evaluation in school is characterised as systemic feedback information. Its impact in the educational process is analysed from two main perspectives: (1) the relation of evaluation to intentional education of pupils, (2) the informational potential of school evaluation for pupils, teachcrs and parents. Two functional educational dimensions of evaluation in school are discerned on this basis: evaluation as an educational tool of the teacher, evaluation as an aim of the pupil‘s learning. From this are derived two different concepions of evaluation in the process of teaching: the autonomous conception based on evaluation as an aim of learning and the heteronomous conception in which evaluation is a tool of the teacher. Based on this distinction, several problem areas are identified allowing for more systematic work with school evaluation in educational practice and theory.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}