(CZ) Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe
(EN) Autonomous and Heteronomous Conceptions of Contemporary Problem of Educational Theory and Practice
Autor / Author: Slavik, J.
Klíčová slova / Key words: hodnoceni, škola, výuka, didaktika, edukační proces, edukační realita, učení
Text je zaměřen na pedagogickou analýzu hodnocení ve školním edukačním procesu. Školní hodnoceni je charakterizováno jako systémová zpětnovazební informace. Jej i působeni v edukačním procesu je analyzováno ze dvou hlavních hledisek: (I) vztah hodnocení к iritencionálnimu učeni žáků, (2) informační potenciál školního hodnoceni pro žáky, učitele i rodiče. Na tomto základě jsou rozlišeny dvě funkční pedagogické dimenze školního hodnoceni: hodnoceni jako pedagogický nástroj učitele, hodnoceni jako cil žákova učení. Z toho jsou vyvozena dvě různá pojetí hodnoceni ve výuce: autonomní pojetí hodnoceni, jehož základem je hodnoceni jako cíl učeni, a heteronomní pojetí hodnoceni, v němž je hodnoceni nástrojem učitele. Na podkladě tohoto odlišeni je formulováno několik okruhů problémů směřujících к systematičtější práci se školním hodnocením v pedagogické praxi i teorii.
Annotation:
The article is focusing on an educational analysis of evaluation in the school educational process. Evaluation in school is characterised as systemic feedback information. Its impact in the educational process is analysed from two main perspectives: (1) the relation of evaluation to intentional education of pupils, (2) the informational potential of school evaluation for pupils, teachcrs and parents. Two functional educational dimensions of evaluation in school are discerned on this basis: evaluation as an educational tool of the teacher, evaluation as an aim of the pupil‘s learning. From this are derived two different concepions of evaluation in the process of teaching: the autonomous conception based on evaluation as an aim of learning and the heteronomous conception in which evaluation is a tool of the teacher. Based on this distinction, several problem areas are identified allowing for more systematic work with school evaluation in educational practice and theory.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: