Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2003 -
Studie Studies

(CZ) Nevyslovené ideje v nizozemské předválečné diskusi o využití inteligenčních testů
(EN) Unvoiced Ideas in the Dutch Inter-War Debate Concerning the Use of Intelligence Tests

Strana / Page: 164-176
Autor / Author: Lepková, K., Heyting, F., Mulder, E.
Klíčová slova / Key words: inteligenční testy, Nizozemí, předválečná pedagogika, pragmatické presupozice, metody diskurzni analýzy


Anotace:

Jen málo diagnostických prostředků zaznamenalo v historii takový ohlas jako inteligenční testy. Problematika inteligence byla a dosud je nedílnou součásti vědeckých diskusí. V tomto článku se věnujeme rekonstrukci sdílených předpokladů, které tvoři implicitní základ vědecké výměny názorů o pedagogickém využiti inteligenčních testů. Pozornost zaměřujeme na vědeckou diskusi, která probíhala v předválečné době (1900- 1940) v Nizozemí. Získané výsledky podávají obraz o implicitních předpokladech, které se týkají povahy inteligence, možnosti její ovlivnitelnosti a pedagogických cilů, ke kterým mělo použití inteligenčních testů směřovat. Nalezené výsledky jsou interpretovány na základě sociálního a ideologického pozadí vedené debaty.



Annotation:

In the course of history, few diagnostic instruments would attract as much attention as intelligence tests. The continuous interest in intelligence and its measurement is reflected in scicntific discussions on the subject. In this article we report on a reconstruction of shared presuppositions implicitly underlying scientific discussions about the educational uses of intelligence tests in the period of their first introduction (1900-1940) in the Netherlands. Special attention is paid to presuppositions about the nature of intelligence, about the possibilities of influencing its development by educational means, and about the specific educational aims to be achieved by the use of these tests. The results are interpreted as part of developments in social and ideological history.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}