(CZ) Nevyslovené ideje v nizozemské předválečné diskusi o využití inteligenčních testů
(EN) Unvoiced Ideas in the Dutch Inter-War Debate Concerning the Use of Intelligence Tests
Autor / Author: Lepková, K., Heyting, F., Mulder, E.
Klíčová slova / Key words: inteligenční testy, Nizozemí, předválečná pedagogika, pragmatické presupozice, metody diskurzni analýzy
Jen málo diagnostických prostředků zaznamenalo v historii takový ohlas jako inteligenční testy. Problematika inteligence byla a dosud je nedílnou součásti vědeckých diskusí. V tomto článku se věnujeme rekonstrukci sdílených předpokladů, které tvoři implicitní základ vědecké výměny názorů o pedagogickém využiti inteligenčních testů. Pozornost zaměřujeme na vědeckou diskusi, která probíhala v předválečné době (1900- 1940) v Nizozemí. Získané výsledky podávají obraz o implicitních předpokladech, které se týkají povahy inteligence, možnosti její ovlivnitelnosti a pedagogických cilů, ke kterým mělo použití inteligenčních testů směřovat. Nalezené výsledky jsou interpretovány na základě sociálního a ideologického pozadí vedené debaty.
Annotation:
In the course of history, few diagnostic instruments would attract as much attention as intelligence tests. The continuous interest in intelligence and its measurement is reflected in scicntific discussions on the subject. In this article we report on a reconstruction of shared presuppositions implicitly underlying scientific discussions about the educational uses of intelligence tests in the period of their first introduction (1900-1940) in the Netherlands. Special attention is paid to presuppositions about the nature of intelligence, about the possibilities of influencing its development by educational means, and about the specific educational aims to be achieved by the use of these tests. The results are interpreted as part of developments in social and ideological history.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: