(CZ) Volný čas a jeho pedagogické zhodnocení
(EN) Free Time and Its Educational Evaluation
Autor / Author: Hofbauer, В.
Klíčová slova / Key words: volný čas, pedagogické zhodnocení volného času, mladá generace, komplexnost výchovného působení, volný čas v individuálním a společenském kontextu, hlavni osy jeho předpokládaného vývoje
Volný čas a jeho pedagogické zhodnocení přinesly do života jedince, mladé generace a celé společnosti 20. století podstatné kvantitativní i kvalitativní změny. Pronikly mezi všechny příslušníky společnosti, do různých sociálních prostředí a fázi prodlužujícího se lidského života: podstatně se rozšířil jejich rozsah, diferencoval obsah, způsoby a metody realizace. Ve všech těchto směrech nabyly a dále nabývají na významu a komplexnosti. Je proto na jedinci i společnosti na tyto skutečnosti patřičně reagovat: učit se jejich smysluplnému, aktivnímu využívání ve prospěch sebe sama i druhých lidi: pozornost věnovat rozboru jejich dosavadního i prognózám předpokládaného vývoje: důsledkům, které mají pro způsob života a hodnotový systém člověka: a pro takovéto pojetí vytvářet celospolečensky příznivé podmínky.
Annotation:
Free time and its educational evaluation have brought substantial qualitative change into the lives of the individual, the young generation and the whole of 20,h century society. They have reached all socicty members, various social environments and various stages of the continually prolonging human life. Their range has expanded, their contents, modes and methods of implementation have been differentiated. In all of these directions, they have been gaining in importance and complexity. Both socicty and the individual should therefore respond accordingly: by learning to make sensible and active use of them for the sake of oneself and of others. Attention should be paid to the analysis of the changes so far and to the prognoses of the expectcd development; to the outcomes that should create socially favourable conditions for such way of life, such system of values and for such conception.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: