(CZ) Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění
(EN) The Role of Parents in Relation to the School - Empirical Findings
Autor / Author: Rabušicová, M., Čiháček, V., Emmerová, K., Šeďová, K.
Klíčová slova / Key words: rodina, rodiče, škola, role rodičů, rodiče jako partneři, rodiče jako klienti (zákaznici), rodiče jako občané, vztahy rodiny a školy
Výzkumné sděleni navazuje na článek v minulém čisle Pedagogiky s názvem Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty, v němž jsou prezentovány různé podoby rodičovských roli ve vztahu ke škole: rodiče jako klienti (zákaznici), partneři, občané. Autoři tato teoretická východiska konfrontuji za pomoci stanovených indikátorů s nálezy z dotazníkového šetřeni uskutečněného mezi reprezentanty škol a rodičů na náhodně vybraných českých mateřských a základních školách. Výsledky potom interpretuji na podkladě několika nezávislých proměnných, o kterých lze předpokládat, že mohou různé typy rodičovských rolí ve vztahu ke škole ovlivňovat, jako je velikost sídla, velikost, stupeň a typ školy apod.
Annotation:
The research report follows the article entitled „The Role of-Parents in Relation to School - Theoretical Concepts“ in which various forms of parental roles vis-a-vis the school are presented: parents as clients (customers), partners, citizens. Using set indicators, the authors confront these theoretical starting-points with the findings of the questionnaire survey which was undertaken among representatives of schools and parents in Czech kindergartens and elementary schools chosen at random. The results are subsequently interpreted on the basis of several independent variables which can be presumed to affect the various types of parental roles in relation to school, eg. size of settlement, size, degree and type of school etc.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: