(CZ) Akční výzkum ve škole
(EN) Action Research in School
Autor / Author: Nezvalová, D.
Klíčová slova / Key words: akční výzkum, pro-aktivní, reaktivní a kooperativní akční výzkum, růst profesionality učitele, zvyšování kvality školy, zdokonalováni školy
Akční výzkum usnadňuje profesionální růst učitele. Jeho pomoci se učitelé uči ze své praxe, což vede к posílení jejich profesionálního růstu a autonomii. Je prostředkem к zvládnuti procesu změny, zlepšování kvality a neustálého zdokonalováni školy. Základní myšlenkou je, že adaptaci akčního výzkumu se učitelé stávají zodpovědnými za neustálé zdokonalováni školy.
Annotation:
Action research facilitates professional development. Making it easier for teachers to learn from their own experience and to improve their practice by action research is an important means to teacher empowerment and autonomy. The main focus is on the managing of the processes of change and quality and school improvement which are based on new ways of promoting professional development of teachers and head-tea cliers through action research. The idea that teachers and head-teachers themselves take charge of school improvement and their professional development through adoption of action research is essential.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: