(CZ) Nový stát potřebuje novou školu: v československé diskusi o pedagogickém využití inteligenčních testů v letech 1911-1939
(EN) The New State Needs a New School
Autor / Author: Lepková, K.; Heyting, F.
Klíčová slova / Key words: inteligenční testy, předválečná pedagogika v Československu a v Nizozemí, pragmatické presupozice, ideologie, metody diskurzní analýzy
Na začátku 20. století se na poli pedagogiky objevila živá diskuse o využiti inteligenčního testu. Také pedagogové v nově vzniklém Československu se zapojili do této debaty. O pedagogickém využiti inteligenčních testů diskutovali většinou ve světle reformy vzdělávacího systému, která provázela vznik státu. Ve vědeckých debatách na toto téma se jasně zrcadlily vize nejen o tom, co inteligence vlastně je a jak je možno pedagogicky ji ovlivnit, ale také vize o ideálním společenském uspořádáni, ke kterému mohla pedagogika a zvláště užili inteligenčních testů přispět. Náš výzkum se soustřeďuje právě na rekonstrukci těchto společenských ideálů ve vědecké diskusi o využiti inteligenčních testů, která probíhala v Československu před druhou světovou válkou.
Annotation:
The use of intelligence tests was one of the most discussed educational issues in the first decades of the 20lh century. Educationalists in the new established Czechoslovak state engaged in these debates as well, mostly in view of the envisaged educational reforms. The scientific discourse about the educational use of intelligence tests not only reflects ideas about what intelligence exactly is and how it could be influenced by means of education, but also pictures views of an ideal society to which education and especially the use of the tests could contribute. In our project we particularly pay attention to the reconstruction of such social ideals as were implicitly considered as foundations of scientific discussions about the use of intelligence tests in Czechoslovakia before World War II.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: