(CZ) Zkvalitňovaní úrovně vyučování na nižším sekundárním stupni vzdělávání prostřednictvím vnitřní diferenciace
(EN) Improving the quality of education on the lower secondary degree of the school system by means of individualized instruction in schools
Autor / Author: Skalková, J.
Klíčová slova / Key words: vnitřní diferenciace, nižši sekundární stupeň, znalost žákovské populace jako podmínka realizace vnitřní diferenciace, obsah vzdělávání a diferenciace, diferenciace prostřednictvím metod a organizačních forem vyučování.
Studie analyzuje pojem vnitřní diferenciace. Má při tom na mysli nejen kognitivní aspekty, ale i sociální dimenze vyučování. Podtrhuje důležitost této problematiky pro zkvalitňování nižšího stupně sekundární školy v soudobých sociálně ekonomických kontextech učici se společnosti. Jako důležitou podmínku pro realizaci vnitřní diferenciace zdůrazňuje znalost konkrétních žáků, jejich individuálních zvláštnosti, ale i znalost měnící se životní situace mládeže v globalizujicim se světě. Dále rozebírá možnosti diferenciace ve vztahu к obsahu vzděláváni, metodám i organizačním formám vyučování. Zkvalitňovat úroveň základního vzdělávání cestou vnitřní diferenciace vyučováni je dlouhodobý a jen postupně řešitelný úkol. Zároveň studie naznačuje některé aktuální kroky teoretického i empirického výzkumu v této oblasti.
Annotation:
The study characterizes the issue of individualized instruction in education at the level of the lower secondary school. It is conceived as an indivisible and internaly complementary moment towards the principle of unity. It assumes that the term of differentiated, individualized teaching does not comprise only cognitive but also social dimensions of education. A consideration of a particular life situation of the population of pupils and a consideration of specific peculiarities of individual pupils is seen as a necessary condition in implementing of individualized instruction. The study analyzes in more detail the contents of education, methods and organizational forms of instruction as means through which differentiation in the process o f education takes place. Finally, the study emphasizes that qualitative improvement of comprehensive education by means of individualized teaching is a long-term task and one that can only be solved in steps. It assumes the production of particular conditions even for the profession of a teacher. At the same time, the need to develop theoretical and empirical research in the area is emphasized.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: