(CZ) Cesty ke komunikační výchově
(EN) Towards a communicative way of language teaching
Autor / Author: Šebesta, K.
Klíčová slova / Key words: švédská škola, didaktika jazyka, komunikační výchova, čteni, psaní, jazykové vyučováni, gramatika
Autor se na příkladě švédského školství zabývá počátky a rozvojem komunikačního pojetí vyučování mateřskému jazyku; ukazuje, z jakých zdrojů čerpala švédská odborná a veřejná diskuse o novém pojetí jazykového vyučováni, a dokládá, jak se postupně rozvíjela a rozviji jeho metodika. V poslední části studie pojednává o současné situaci výuky gramatice ve švédských školách.
Annotation:
Basing the study on the Swedish school system, the author deals with the beginning and development of the communicational conception of mother tongue education in the last thirty years. He presents the sources on which the Swedish professional and public discussion about a new conception of language teaching was based. The ways of gradual development - present and past - of its methodology are also demonstrated. In the last section, the study deals with the present situation of grammar teaching in Swedish schools.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: