Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2002 -
Filosofie výchovy Philosophy of Education

(CZ) Je pedagogika pripravena na změny perspektiv? Rekontextualizace pohledů na výchovně-vzdělávací proces pod vlivem radikálního individuálního konstruktivismu a postmoderního sociálního konstruktivismu
(EN) Is educational science prepared for changes of perspectives?

Strana / Page: 388-414
Autor / Author: Kaščák,O.
Klíčová slova / Key words: rekontextualizace, radikální konstruktivismus, ontováni, (realita), operační a sémantická (informační) uzavřenost kognitivních a sociálních systémů, strukturální determinismus, perturbace, orientující interakce, autopoietický systém, sebereference, aranžování, animování, pedagogická méthexis, postmoderni sociální konstruktivismus, posthumanistická teorie poznávání, epistemologický behaviorismus, sociálně-lingvistický determinismus, komunální systém, komunální diskurz, jazykové skripty, komunální mýty, mocenské vztahy, stavy nadvlády, princip korespondence, behaviorální a epistemická konformnost, mytologie výchovy, skryté kurikulum


Anotace:

Přeložil a recenzoval Jaroslav Koťa
Přehledová stať pojednává o dvou současných vlivných myšlenkových proudech (o radikálním individuálním konstruktivismu a postmoderním sociálním konstruktivismu) a o jejich náhledu na procesy související s výchovou a vzděláváním. Pragmatickou, účelovou a cílenou změnu perspektiv těchto myšlenkových proudů označuje R. Rorty pojmem „rekontextualizace“. Autor srovnává obě koncepce, poukazuje na rozdílnost jejich cílů, na odlišné důrazy (individuální versus sociální), ale ne na různou paradigmatičnost. To jej vede к odmítnutí domněnky o jejich protikladnosti.



Annotation:

Re-contextualizing Views of the Educational Process under the Influence of Radical Individual Constructivism and Post-modern Social Constructivism The survey-study deals with two of the contemporary streams of thought (radical individual constructivism and post-modern social constructivism) and with their view of the processes associated with in-formation and education. The pragmatic and functional change of perspective by those streams of thought is described by R. Rorty as „recontextualisation“. The author compares and contrasts both conceptions, points at the differences in their objectives, at the difference of emphases (individual vs. social), but proves that there is no difference in paradigms. That leads him to the refutation of the notion that they are opposites.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}