Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2001 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Česká pedagogická terminologie: srovnání tří nových pedagogických slovníků
(EN) Czech educational terminology: comparing three new educational dictionaries

Strana / Page: 369-276
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: pedagogická terminologie, pedagogické slovníky, kvalita slovníků, pobytí terminologie


Anotace:

Jsou srovnávány tři nové pedagogické slovníky (překladové), které přibližuji českým uživatelům terminologii z anglické a německé jazykové oblasti. Prokázány jsou rozdíly v kvalitě těchto slovníku, způsobované především odlišným výběrem souboru termínu, které mají pokrývat terminologii pedagogiky.



Annotation:

The article deals with Czech educational terminology in one respect: How is this trermonology reflected in three new translational dictionaries, English-Czech (Mareš - Gavora, 1999), Czech-German and German- Czech (Poláková - Nelešovská, 2000), and German-English-Czech (Seebauer - Maňák, 1999). In comparing these dictionaries, a quantitative and qualitative procedure is used: 1. The coverage of the so-called key microthemes of educational science (e.g. curriculum, education, educational) by adequate terms in the given dictionaries is compared from a quantitative point of view. The microthemes parallel those defined by the European Educational Thesaurus (Czech version, 1993). Significant differences between dictionaries in the terminological coverage of micro-themes are proved. (2) From a qualitative perspective, the dictionaries are evaluated according to the extent of the contentual relevance of the terminology chosen, i.e. whether the dictionary contains educational terms that should be included (e.g. in comparison to German dictionaries of educational science). Again, significant differences between the dictionaries evaluated are revealed. At the end, recommendations are made suggesting above all that systematic and institutional based terminological work should be pursued in Czech educational science.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}