(CZ) Pedagogický výzkum orientace výuky občanské nauky a základů společenských věd
(EN) Educational research on the orientation of tuition in civics and in the introduction to social sciences
Autor / Author: Havlík, R., Tichá, M.
Klíčová slova / Key words: pedagogický výzkum, analýza dokumentů, výzkumy mínění, obsahová orientace výuky, základy společenských věd, občanská nauka
Stať seznamuje s cíli, metodami, postupy a hlavními výsledky výzkumného projektu Analýza výuky občanské nauky a základu společenských věd na středních školách, který j e zaměřen především na postižení reálného stavu v obsahově orientaci této výuky. Je zamyšlením nad možnostmi a mezemi různých metod pedagogického výzkumu zaměřeného na praxi, v tomto případě na zpracováni podkladů pro inovace přípravy učitelů pro tyto předměty.
Annotation:
The article presents the objectives, methods, procedures and main results of the research project Analysis of liition in Civics and in the Introduction to Social Sciences on secondary/high schools which is predominantly focused on the depiction of the real state of affairs as to the contents orientation of this type of education. It reflects upon the possibilities and limits of various methods of educational research focused on practice, in this particular case on the processing of materials for innovations in teacher instruction for these subjects.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: