(CZ) Vzdělávací a poznávací proces
(EN) The process of education and understanding
Autor / Author: Kuřina, F.
Klíčová slova / Key words: poznávací proces, vzdělávací proces, didaktický konstruktivismus, tři světy K. Poppera
V práci se zabývám charakterem rozvíjeni mateřské řeči и dítěte, badatelským procesem ve vědě a vzdělávacím procesem ve škole. Vzdělávací proces chápu především jako proces kultivace žákova duševního světa, při niž hraji důležitou roli zkušenosti žáků. Kladu si otázku, zda к překlenuti existujících rozporů může přispět didaktický konstruktivismus.
Annotation:
The article deals with the development of the native tongue in children, with the research process in science and the educational process in school. The process of education is seen predominantly as a process of cultivation of the pupil’s mental world in which pupils’ experience plays a significant part. The author asks the question whether didactic constructivism can contribute to the conciliation of existing variances.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: