(CZ) Výzkum herního folkloru žáků 8. třídy
(EN) Research into the games‘ folklore in 8™ grade pupils
Autor / Author: Špetová, E., Mikulášková, L.
Klíčová slova / Key words: hemi folklor, třídní kolektiv, provokativní a sexuální linie ve hrách
Tato stať je kvalitativním výzkumem provedeným v osmé třídě základní školy. Autorky prostřednictvím rozborů jednotlivých her nalézají dvě základní linie, které se objevuji napřič všemi hrami - provokativní a sexuální linie. Zjištěný herní folklor žáků také poukazuje na vzájemně vztahy v třídním kolektivu, na jejich pohled na školu, učitele, život a vypovídá o jejich obtížném období dospíváni.
Annotation:
The article presents a qualitative research carried out in an 8th grade class of a Czech basic school. The authors traced two main lines in the entire set of games - sexual and provocative. Games with overt and covert sexual motives represent the sexual line. The chapter “Analysis of the Game” where the autors specify closely the sexual element in a game deals with one of the games with a covert sexual motive called “Velká pardubická steeplechase” (the name of the game corresponds to a horse-racing event). The provocative line is represented in games where class mates snatch and damage each other’s things (e.g. the game called “ventilating the school-bag”). This serves to ease tension within the group which can then carry on operating as a coherent group. The scope of games from the perspectives of complexity, degree of organization, but also partial sexuality corresponds to the stage of adolescence which the pupils find themselves in. Above all, it expresses the relations of pupils to each other and to the outer world.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: