(CZ) Diagnostika zvládáni zátěže u dětí a dospívajících
(EN) Assessment of coping in children and adolescents
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: dítě, dospívající, zvládání zátěže, diagnostika, metodologické problémy, zvládací styly, zvládací strategie
Přehledová studie je určena všem, kdo chtějí pomáhat dětem a dospívajícím při zvládání zátěžových situací. Vychází z pojmu psychosociální stres, rozlišuje obranné (stresové) reakce a zvládací reakce. Podává novější definici pojmu zvládáni zátěže a všímá si jak faktoru, které usnadňují dětem zvládání zátěže, tak jáktorů, které jim zvládání komplikují. Těžiště přehledu je v diagnostických otázkách. Postupně se probírá 16 důležitých metodologických problémů, které by si měl promyslet ten, kdo chce diagnostikovat dětské zvládání, kdo chce korektně interpretovat zjištěné výsledky a kdo chce na jejich základě jednat. Studie charakterizuje tři základní diagnostické přístupy - pozorování, rozhovor, dotazníkové šetření, a to vždy odděleně pro diagnostiku zvládacích strategií a zvládacích stylů. V závěru jsou naznačeny hlavni směry intervenčního snažení.
Annotation:
The survey study is divided into four clusters as follows: 1. summarises the subjects which draw attention of researchers interested in children‘s coping with anxieties in the Czech Republic and Slovakia, 2. analyses current conceptual and classification attempts to the given problem in foreign countries, first of all in the USA, 3. analyses 16 methodological issues which have to be taken into account in the assessment of children‘s coping with anxieties. The main three assessment methods (observation, interview, questionnaires) are discussed for both coping strategies and coping styles separately.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: