Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1999 -
Přehledová studie Overview Study

(CZ) Diagnostika zvládáni zátěže u dětí a dospívajících
(EN) Assessment of coping in children and adolescents

Strana / Page: 12-42
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: dítě, dospívající, zvládání zátěže, diagnostika, metodologické problémy, zvládací styly, zvládací strategie


Anotace:

Přehledová studie je určena všem, kdo chtějí pomáhat dětem a dospívajícím při zvládání zátěžových situací. Vychází z pojmu psychosociální stres, rozlišuje obranné (stresové) reakce a zvládací reakce. Podává novější definici pojmu zvládáni zátěže a všímá si jak faktoru, které usnadňují dětem zvládání zátěže, tak jáktorů, které jim zvládání komplikují. Těžiště přehledu je v diagnostických otázkách. Postupně se probírá 16 důležitých metodologických problémů, které by si měl promyslet ten, kdo chce diagnostikovat dětské zvládání, kdo chce korektně interpretovat zjištěné výsledky a kdo chce na jejich základě jednat. Studie charakterizuje tři základní diagnostické přístupy - pozorování, rozhovor, dotazníkové šetření, a to vždy odděleně pro diagnostiku zvládacích strategií a zvládacích stylů. V závěru jsou naznačeny hlavni směry intervenčního snažení.



Annotation:

The survey study is divided into four clusters as follows: 1. summarises the subjects which draw attention of researchers interested in children‘s coping with anxieties in the Czech Republic and Slovakia, 2. analyses current conceptual and classification attempts to the given problem in foreign countries, first of all in the USA, 3. analyses 16 methodological issues which have to be taken into account in the assessment of children‘s coping with anxieties. The main three assessment methods (observation, interview, questionnaires) are discussed for both coping strategies and coping styles separately.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}