(CZ) Reforma vzdělávání učitelů a výchova k občanství: dynamická kombinace
(EN) Teacher education reform and civic education: a dynamic
Autor / Author: Segal, E. C. - přeložila Pavla Polechová a Radmila Dostálová
Klíčová slova / Key words: vzdělávání učitelů, výchova к občanství, aktivní metody, aktivní občanství, interdisciplinarita, spolupráce mezi institucemi, komunikace s místní komunitou, reformní snahy, učení založené na realitě
Výzkum ukazuje naléhavost inovací v oblasti rozvoje vzdělávání učitelů a v oblasti výchovy к občanství. Charakter požadovaných změn umožňuje, aby se rozvoj v obou oblastech vzájemně podporoval a doplňoval. Mezi společné znaky obou oblastí požadovaných změn patří otevřený dialog institucí vzdělávajících učitele, škol a veřejnosti, a to uvnitř těchto skupin i mezi nimi. Dalšími společnými znaky žádoucí reformy v obou oblastech j e používání aktivních metod ve školní výuce i v přípravě učitelů a spojení školy se životem, učení založené na realitě a aktivním občanství. Článek ukazuje konkrétni možnosti tohoto propojení na příkladu dvou spolupracujících institucí - kalifornské univerzity a Centra fo r Civic Education. Modelovým projektem, který se ujal i v České republice, je projekt „ Občan „.
Annotation:
Recent research shows an urgent need of innovations, both in the field of teacher education and civic education. The nature of corresponding changes enables the reform efforts in teacher education and civic education to be mutually supportive and beneficial. In the two fields, common features can be identified, such as open dialogue of teacher education institutions, schools and public, whether it takes place within these groups or among them. Other shared characteristics of the reform are the use of active methods both in schools and teacher education, connection of school and life, reality - and active citizenship - based learning. The article demonstrates concrete possibilities of a connection of the two fields by example of two collaborating institutions - University of California and the Center for Civic Education. Project Citizen of the Center for Civic Education, California, that is being run in the Czech Republic, can be regarded as a model example of this potential.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: