(CZ) Profesní identita školního psychologa
(EN) The professional identity of school psychologist
Autor / Author: Štech, S.
Klíčová slova / Key words: školní psycholog, profesní identita, intelektuální "kutilství", mediace, sebereflexe
Školní psycholog představuje v systému výchovného poradenství nově se objevující profesi, která zatím bojuje o své prosazení. Ve srovnání se zavedenými psychologickými službami škole vykazuje určité silné stránky i slabiny. Stať poukazuje na jádro problému, kterým je vymezeni silné profesní identity, jehož nelze dosáhnout výčtem předností a slabin, ale identifikováním převažujících "identitnich logik“. Navrhuje uvažovat o třech identitnich figurách školního psychologa: intelektuálního "kutila" (podle známé metafory Lévy-Strausse), mediátora vztahové sítě a badatele školy.
Annotation:
The profession of school psychologist is a relatively new branch within the system of educational counselling and it is still fighting for a place. In comparison with the other, already well-established psychological serservices to schools, it displays some strong points as well as the weak ones. The article draws attention to the heart of the problem -
the outlining of the powerful professional identity - which cannot be probably readied
by mere enumeration of both priorities and weak points, but more likely by the identification of prevailing „identity logic“ . The three possible types of school psychologist identity figures are suggested: intellectual "do-it-yourself man“ (in agreement with famous Lévi-Strauss’s metaphor), mediator of the relational network and school researcher.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: