Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2013 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Komparace hodnocení významu multikulturních subkompetencí učiteli a žáky na ZŠ
(EN) A Comparison of the Rating of the Importance of Multicultural Subcompetences by Teachers and Pupils at Basic Schools

Strana / Page: 25-40
Autor / Author: HLADÍK, J., PAGÁČOVÁ, V.
Klíčová slova / Key words: multikulturní kompetence, multikulturní výchova, model multikulturní kompetence
multicultural competence, multicultural education, model of multicultural competence

Anotace:

Studie je zaměřena na problematiku obsahu multikulturní kompetence. Autoři provedli výzkum, jehož cílem bylo zjištění významu přisuzovaného učiteli a žáky na ZŠ vybraným multikulturním subkompetencím; zjištění významu přisuzovaného učiteli a žáky na ZŠ faktorům, které mohou ovlivňovat postoj žáků ZŠ k odlišným kulturám, cizincům a národnostním menšinám. Nástrojem sběru dat byl dotazník obsahující položky Likertova typu. Data byla zpracována pomocí párového t testu, U testu a t testu. Výzkumným souborem bylo 944 žáků a 62 učitelů základních škol. Učitelé a žáci vykazují částečnou shodu v hodnocení pěti nejvýznamnějších a pěti nejméně významných multikulturních subkompetencí. Vztah obou skupin k multikulturním znalostem je ambivalentní. Jako významný faktor ovlivňující postoj žáků ZŠ k odlišným kulturám, cizincům a národnostním menšinám označují učitelé a žáci rodinu a jako nejméně významné obě skupiny uvádějí učitele.



Annotation:

The research study is concerned with the theme of the content of multicultural competence in relation to teachers and pupils at basic (primary) school. The basic starting point for research is a model of multicultural competence consisting of three elements: knowledge, awareness and skills.
In the research we focused on identifying the degree of importance attributed to the individual multicultural sub-competences by teachers (n = 62) and pupils (n = 944) at basic schools, and then the comparison of the results of these groups. The component goals of the survey were to establish the following: 1. what importance is attributed by teachers and pupils at basic schools to selected multicultural sub-competences; 2. what importance is attributed by teachers and pupils at basic schools to factors that may influence the process of pupils’ acquisition of multicultural competences at basic schools; 3. comparison of the data gathered for teachers on the one hand and pupils on the other, and the identification of differences or similarities in their perception of the importance of multicultural sub-competences and factors affecting their acquisition by pupils at basic schools.
The research tool employed was a questionnaire, which in addition to the demographic items contained a battery of 32 explicitly identified multicultural sub-competences, to each of which respondents were supposed to attribute a level of importance on a scale of 1 to 5 (1 = min. importance and 5 = max. importance. The questionnaire also contained an item concerned with the importance attributed by teachers and pupils to factors influencing the attitude of pupils to different cultures, foreigners and ethnic minorities. The following factors were offered: family, contemporaries, media, teachers and the pupils themselves (this factor was only in the questionnaire for pupils).
Teachers and pupils showed partial agreement in the rating of the five most important and five least important multicultural sub-competences. The attitude of both groups to multicultural knowledge is ambivalent. The teachers and pupils at basic schools identified family as an important factor affecting the process of acquisition of multicultural competences among pupils, and both groups rate teachers as the least important in this process.
Mgr. Jakub Hladík, Ph.D., Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Department of Pedagogical Sciences, nám. T. G. Masaryka 5555, 760 01 Zlín, Czech Republic, e-mail:hladik@fhs.utb.cz
Bc. Veronika Pagáčová, Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Department of Pedagogical Sciences, nám. T. G. Masaryka 5555, 760 01 Zlín, Czech Republic; e-mail: pagacova.veronika@email.cz



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}