(CZ) Smysl a vliv reformních idejí alternativního pedagogického hnutí v České republice v 90. letech
(EN) The influence and the meaning of educational alternative movement and its reform ideas in the Czech republic during the nineties
Autor / Author: Rýdl, K.
Klíčová slova / Key words: reformně pedagogické hnutí, alternativní pedagogika, autonomizace škol, aktivita občanů, nové paradigma výchovy
Po změně politického režimu směrem к pluralitní demokracii se velmi rychle začaly šířit v české pedagogické veřejnosti ideje reformního pedagogického hnutí a v něm především myšlenky tzv. alternativní pedagogiky, která byla zpočátku vnímána jako všelék na dosavadní neduhy českého pedagogického myšlení a zvláště praxe v oblasti školního vyučování. Postupně vznikala řada občanských iniciativ a profesních hnuti, která se specializovala na prosazování buď jednotlivých směrů a idejí, nebo na šíření idejí tzv. nového paradigmatu výchovy, jehož cíle a obsah odpovídají nejen perspektivním potřebám lidské společnosti, ale jejich realizace by umožnila i rychle vyrovnat dosavadní ekonomické a sociální handicapy české společnosti.
Annotation:
After the political changes for pluralistic democracy, reform educational movement ideas (first of all the ideas of so called alternative education) started to spread up within the Czech educational public. A lot of civil associations and profession movements rose gradually. They were specialised either in new trends and ideas enforcement or in spreading of so called new education paradigm ideas, the content and goals of which related not only to society prospective needs but the realisation of which would compensate for the Czech until now economic and social differences.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: