(CZ) Motivace žáků k učení
(EN) Pupils' motivation to learn
Autor / Author: Pavelková, I., Frencl, M.
Klíčová slova / Key words: motivace, vzdělávací autoregulace, osobnostní rozvoj žáka
Studie se věnuje vždy aktuální problematice motivace žáku ve škole, především z hlediska hledání rezerv pro rozvoj vnitřní motivace a vzdělávací autoregulace žáku. Výzkumná část práce shrnuje výsledky zaměřené na vývoj motivačních pohnutek žáku k učeni na konci ZŠ z pohledu žáků i učitelů a na srovnání učitelova obrazu o žákovi s žákovým sebeobrazem v motivační oblasti. Pozornost je věnována i metodologii prezentace vybraných výsledků v souvislosti se zjednodušením jejich interpretace.
Annotation:
The study deals with the lasting problems of pupils’ motivation to learn, with special regard to finding reserves for the development of the pupils’ inner motivation and their educational self-regulation. The summary of the results registered at the end of the elementary school and concerning the overall development of the pupils’ driving motives to learn from the point of view of both pupils and teachers, compares simultaneously the teachcr’s view of a pupil and the pupil’s self-concept in the sphere of motivation. Attention is paid also to the methodology of the presentation of the selected results in connection with the simplification of their interpretation.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: