Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1996 -
Studie Studies

(CZ) Zavádění "evaluační kultury" ve Francii z hlediska učitelů
(EN) The "culture of evaluation" in France from the point of view of teachers

Strana / Page: 239-244
Autor / Author: Rochex, J.-Y.
Klíčová slova / Key words: evaluační kultura ve Francii, učivo, didaktika, učitelé


Anotace:

Zavedení celostátní evaluace ve Francii před 10 lety deklaruje dva cíle. Prostřednictvím tzv. evaluační kultury umožňuje srovnání efektivity a kvality práce škol a učitelů a také veřejnosti dokládá efektivnost vynakládání prostředků na školství. Zároveň však decize skryté sleduje další cil: dosáhnout změny myšlení a jednáni učitelů. Takto "zdola" chce prosadit změnu školství, kterou nelze prosadit reformami shora. Orientace na procedury evaluace však zastírá absenci skutečné teoretických, koncepčních otázek (epistemologických, didaktických, kognitivních). Decize tak vnucuje své pojetí kultury, poznání a učiva, aniž je musí zdůvodňovat a obhajovat v diskusi s učiteli a veřejnosti a aniž se stará o skutečné reakce učitelů. Výsledky zatím ukazují spíše na jistou banalizaci a rutinizaci postupů evaluace učiteli (např. "šprtání" kevaluačním zkouškám nesouvisející s ostatním vyučováním).



Annotation:

National evaluation in France aims through the so called "culture of evaluation" at the assessment of the quality and effectiveness of pupils, schools and teachers. The school policy makers follow another hidden goal: to change the teachers’ way of thinking and acting by means of evaluation procedures and to introduce in this way the changes of school "from below". Nevertheless, the procedures of evaluation allow to introduce some conceptions of culture, knowledge and learning without the necessary theoretical and conceptual debates, discussions and argumentation with the actors of the educational system. The consequences are the routinisation and the non-analyzed adding of the "new evaluation-linked" curriculum to the old curricula and ways of teaching.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}