(CZ) K aktuálním problémům začínajících učitelů
(EN) On the current problems of young teachers
Autor / Author: Kalhous, Z., Horák, F.
Klíčová slova / Key words: začínající učitel, výzkumné šetření (dotazník), uplatnění uvádějících učitelů, problematika přípravy na výuku, kvalita pregraduální přípravy a potřeby praxe, preference určitých vědomostí a dovedností, závěry pro pojetí pregraduální přípravy
Tématem příspěvku je zhodnocení stavu přípravy začínajících učitelů s využitím srovnáni dvou výzkumných šetření v odstupu deseti let. Bylo sledováno uplatnění funkce uvádějícího učitele, diference mezi představami o budoucí profesi a realitou, problematika přípravy na výuku, srovnáni kvality pregraduální přípravy s potřebami praxe a názory na potřebnost vybraných pedagogických vědomostí a dovedností pro samostatnou učitelskou praxi a pro rozvoj učitelské osobnosti. Ze zpracovaných dotazníků vyplynula řada výrazných konfrontaci, které by měly být reflektovány v pregraduální přípravě i dalším vzděláváni učitelů.
Annotation:
The issue of the contribution is an evaluation of the level of young teachers’ training using the comparison of results of two inquiries completed within the period of ten years. The role of host teachers’ ideas concerning their future profession and reality, the quality of undergraduate teachers’ training and the practice itself. The inquiry produces a number of interesting confrontations that should be considered within the frame of undergraduate training as well as in teachers’ further education.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: