(CZ) Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě
(EN) Student's self-reflection during the undergraduate didactic education
Autor / Author: Švec, V.
Klíčová slova / Key words: sebereflexe, vnitřní dialog, didaktická příprava, deníkové záznamy, sebereflexe studijního stylu, sebereflektivní analýza pedagogických etud, sebereflektivní bilance, zdroje sebereflexe (vnitřního dialogu)
V práci jsou nejdříve uvedena některá obecnější východiska seberejlexe v pregraduální přípravě učitelů. Sebereflexe je chápána jako vnitřní dialog studenta. Těžiště práce je v popisu zkušeností s uplatňováním sebereflexe ve výuce obecné didaktiky. Autor formuluje na základě těchto zkušeností některé závěry a doporučení.
Annotation:
The study is based on the conception of the self-reflection as an internal dialogue of the student. Its basis are represended by self-reflection questions. The author introduces the examples of descriptive, causal and decisi onmaking questions. The main attention is devoted to summing up of experiences with application in the teaching of general didactics at pedagogical faculty. Following forms of selfreflection are described: student’ s diaries, selfreflection of learning style, selfreflection of student’s microteaching and selfreflection’s balance.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: