(CZ) Pedagogická praxe - její smysl a její problémy
(EN) Teaching practice - its meaning and its difficulties
Autor / Author: Solfronk, J.
Klíčová slova / Key words: pedagogická praxe, úroveň praktických cvičení, výkonové jádro učitelství, model učitelských dovedností, obecné cíle pedagogické praxe
Pedagogická praxe, aby naplnila svůj smysl, vyžaduje tyto podmínky: promyšlený systém praktických cvičení, její propojení s teoretickými koncepty pedagogicko-psychologických disciplín, vyhledávání referenčních teorií a přímé řízení praxe, její rozbor a korekce. Cílem je vést studenty k sebereflexi а k sebehodnocení.
Annotation:
Teaching practice is meaningful under certain conditions only. Among these conditions, there is a functionning system of practice exercises which encompasses the teacher’s responsibilities and sets out a hierarchized structure of the practice. The links between the pracitice and theoretical concepts represent another indispensable condition. Efforts to seek referential theories which can clarify the gist of teacher’s activity are also important as well as direct practice guidance, its analysis and correction.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: