(CZ) Role učitelů ve výchově české mládeže
(EN) Teachers' role in czech youth educational process
Autor / Author: Drapela, V. J.
Klíčová slova / Key words: role učitele, učitel-manipulátor, učitel-aktualizátor, výchova k odpovědnosti, zdravému sebevědomí a pozitivnímu přístupu k druhým lidem
Článek je koncipován jako teoretická úvaha o vlivu osobnosti učitele na žáka. Autor vychází ze Shostromova rozdělení lidí na dva typy: aktualizátor je zdravou osobností, který vede žáky к odpovědnosti; manipulátor může ohrozit osobnostní rozvoj žáků. V závěru se autor zamýšlí nad potřebou ocenění práce českých učitelů a očekává od našich pedagogů vysoký stupeň kompetence při postupné transformaci českého školního systému.
Annotation:
The article is conceived as a theoretical reflection on the influence of teacher’s personality on pupils. The author uses Shostrom’s two-type people classification: actualisation one is a healthy personality, who incites pupil to responsible behaviour, manipulation one can injure personal development of pupils. In the conclusion, the author reflects about the need of a high appreciation of teacher’s work in the Czech Republic, and expects the teachers to assume a professional attitude to the gradual transformation of the Czech school system.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: