Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1996 (MONO) -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství
(EN) Specific reading disorders and the educational-psychological counselling

Strana / Page: 74-81
Autor / Author: Kucharská, A.
Klíčová slova / Key words: diagnostika, historie péče, formy péče, integrace, pedagogicko-psychologické poradny, reedukace, specializované třídy, specifické poruchy učení


Anotace:

Práce se zabývá vývojem problematiky specifických poruch učení u nás, od počátečního zkoumání v resortu zdravotnictví v 50. a 60. letech přes vznik prvních specializovaných tříd až k systematické péči v resortu školství. Ta započala v 70. letech legislativním vymezením specializovaných tříd, hlavním odborným garantem se staly okresní a krajské pedagogicko-psychologické poradny. V 90. letech dochází ke změně v systému péče o děti s poruchami učení а k integraci dětí s těmito poruchami do běžného školství. Aktuálními jsou problémy dyslektiků na 2. stupni ZŠ a na středních školách.



Annotation:

The work deals with studies on specific learning disorders conducted in the Czech Republic and it traces the development of those studies from the initial research conducted in 50s and 60s by the health institutions, it reviews the first specialised classes and goes to the systematic care within the school system. In the 70s, special classes were set out by legislation and the main professional guarantors became the regional educational-psychological counselling offices. In the 90s, there has been a change in the approach to children with learning disorders and these children were integrated into ordinary schools. Currently most imminent problems are those of dyslexia among the pupils of higher grades of elementary schools and secondary school students.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}