(CZ) Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě
(EN) Interaction analysis by Flanders in the teacher's education
Autor / Author: Svatoš, T.
Klíčová slova / Key words: učitelská příprava, interakce učitel - žák, pozorování, počítač
Studie shrnuje autorovy zkušenosti s použitím metody FIAS v praktické přípravě budoucích učitelů. Zaměřuje se jednak na metodické aspekty (počítačové kódování, vyhodnocováni průběhu vyučovací hodiny a interpretaci dat v pohospitačnim rozboru), jednak na aspekty věcné (charakterizující interakci učitel - žáci v 1. a 4. ročníku základní školy). Dále si všímá možnosti a mezí tohoto postupu.
Annotation:
The study contains the description of the author’s experience with FIAS method in practice training of the future teachers. Author discusses the methodic aspects of the application of the FIAS method (computer encoding; evaluation of a course of the period - e.g. lesson kept by student, future teacher; interpretation of the data immediately after the lesson).
Also, from the standpoints of the FIAS method, there are discussed overall aspects which characterize the relationship between the teacher and the pupils (from the first to the fourth class) of a basic school.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: