(CZ) Motivace k učitelskému povolání
(EN) The motivation for the choice of teacher's profession
Autor / Author: Havlík, R.
Klíčová slova / Key words: motivace učitelského studia, učitelská profese, profesní perspektivy, uchazeči o studium, studenti pedagogické fakulty
Článek je informací z empirického šetření uchazečů a studentů pedagogické fakulty. Jde o první etapu longitudinálního výzkumu podpořeného Grantovou agenturou ČR "Jaký bude učitel?". Informace zahrnuje výpovědi studentů na otázky o jejich vztahu k učitelskému povoláni, a to v ukazatelích uváděných motivů vysokoškolského studia, období rozhodováni o učitelském studiu a představ o budoucích profesních perspektivách. Hlavni pozornost je věnována diferenciaci uváděných výpovědi podle oborů a směrů studia.
Annotation:
The text gives the information about the empirical research among applicants for study and students of faculties of education. It is an argument from the research report. This report is the result of the first steps of a longterm research sponsored by the Grant Agency of Czech Republic "What teacher will be?". In this information wc analyze the responses to the questions about the attitudes to teacher’s profession. This attitudes are indicated by three groups of questions: motivation for the study at the university; the timne they have decided about their study at the faculty of education; professional perspectives in the future. We are interested in the differentiation of attitudes and opinions along specialisations and branches of the study.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: