(CZ) Nový přístup k výuce u dětí přistěhovalců
(EN) The new approach to education of the children of immigrants
Autor / Author: Luit, H. v., Nelissen, J.
Klíčová slova / Key words: děti imigrantů, etnické menšiny, předškolní výchova, rodina, školní úspěšnost, výuka jazyků, psychodidaktika
Studie shrnuje holandské zkušenosti se vzdělávacími programy pro děti přistěhovalců. Děti z etnických menšin mívají od začátku školní docházky studijní problémy, které směrem к vyšším ročníkům spíše narůstají. Autoři popisují nový vzdělávací program, který je orientován na výchovu a vzdělání imigrantských dětí už v předškolním věku. Tyto děti ve věku 4-6 let připravují doma podle speciálních instrukcí jejich matky. Program je zaměřen na stimulování jazykového, rozumového a sociálně-emocionálního rozvoje dítěte.
Annotation:
Contemporary moves of inhabitants place the most of the advanced states in front of the problem how to guarantee the quality of school education for the children of immigrants. The authors present the situation in the Netherlands and refere about the individual attempts at solution. They discuss in detail the educational programm "Another Small Step on", meant for the children of immigrants at the age of 4-6 years. The aim of the programm is to support language, cognitive, social and emotional development of these children, to prepare them better for the compulsory school attendance. The emphasis of the program is oriented at these spheres: objects, counting, language, reading, space, time. The emphasis is laid on motivation of the child for learning, mastering the subject matter in contexts that children understand, on interactive conception of education, on using semiotical functions of communication.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: