(CZ) Učení z obrazového materiálu
(EN) Teaching from pictorial material
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: učení, žák, nonverbální komunikace, obrazový materiál, učebnice, vizuální gramotnost, vnímání obrazu, funkce ilustrace
Studie se soustřeďuje na nonverbální - obrazovou stránku didaktických textů. Vymezuje pojem "obrazový materiál", uvádí různé podoby jeho prezentování žákům. Předkládá model toho, jak učící se člověk zpracovává vizuální informace, i čtyři modely vysvětlující způsob zpracováni jak verbálních, tak nonverbálnich informaci. Ukazuje, kolik různých hledisek můžeme použit při analýze obrazového materiálu. Nejvíce pozornosti věnuje funkcím obrazového materiálu v didaktických textech.
Annotation:
The study discusses theoretical and practical aspects of teaching from pictorial material. The theoretical part characterizes terms as pictorial material and visual literacy, gives the history of psychological views on a pupil. Different patterns that try to describe man’s analysing both verbal and non-verbal information are shown there. Syntactic, semantic and pragmatic levels of conveyed information are also noticed. The practical part analyses different functions of pictorial material in didactic texts; correct and incorrect didactic illustrations are demonstrated on examples from textbooks.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: