(CZ) Komunikační klima ve středoškolské třída
(EN) Communication climate in secondary school class
Autor / Author: Lašek, J.
Klíčová slova / Key words: sociální klima, učitel, komunikace, komunikační klima, klima suportivní a defenzivní, klima reálné a ideální, střední škola
Odborníci i laická veřejnost si začínají všímat sociálního klimatu, které vzniká při interakci učitel - žáci. Studie se soustřeďuje na klima, je ž v průběhu vyučovací hodiny vytváří učitel svým verbálním a nonverbálním projevem. Rozlišuje klima vstřícné, suportivni a klima vyvolávající u žáků obranné reakce, klima defenzivní. Rozlišuje též klima reálné, aktuální a klima, které by si žáci ve škole přáli, klima ideální. Studie referuje o výsledcích dotazníkového výzkumu komunikačního klimatu na středních školách.
Annotation:
Social climate in the schools is produced by students and teachers together. Article is concerned with classes especially by teachers. Under the Gibb's theory L.B. Rosenfeld means, that teacher may produce Iwo essential climale in his class: supporlive and defensive. L. B. Rosenfeid's Communicalion Climate Questionnaire was used; 924 schoolsmales (368 boys, 556 girls) have described their 90 teachers (35 men, 55 women). This ressearch discovered, that younger teacher are more supportive, teachersmen are more defensive. Schoolmate's feeling climate depends on teacher's evaluation of his work, girls are more sensitive to supportive climale and every schoolmates wish to have more supporlive climate in their classes than they actually have.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: