(CZ) Učitel v žákovském diskursu
(EN) Teachers in the students' discourse
Autor / Author: Rendl, M.
Klíčová slova / Key words: výroky žáků o učitelích, "hodný" a "přísný" učitel, tripolární strukturace pedagogického prostoru, autorita
Tématem sdělení je analýza výroků o učitelích v rozhovorech se žáky 9. třídy ZŠ. Na tématu "hodného vs. přísného" učitele je ukázáno, jak se význam atributů učitele mění v závislosti na kontextu diskursu. V analýze diskursu pak vystupují tři póly, které se zdají strukturovat prostor, v němž se učitel nevyhnutelně pohybuje při utváření své autority.
Annotation:
The subject of the paper is the analysis of the statements about the teachers given in the interviews with the ninth grade students of the Czech basic school. How the meaning of teacher’s attributes change depending on the context of the discourse is presented on the theme of a good vs. "strict" teacher. Three poles emerge in the analysis that seem to structure the inevitable space in which the teacher operates, thus forming his specific authority as a teacher.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: