(CZ) Možnosti učitele reagovat na individuální styly učení u žáků
(EN) Modalities of the teacher's reaction to individual learning styles of students
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: učitel, žák, styly učení, diagnostika, vnější řízení, autoregulace
Psychologie dnes nabízí škole diagnostikování stylů učení u jednotlivých žáků. Studie začíná otázkou, zda je škola oprávněna žákovské styly vůbec ovlivňovat. Autor se přiklání se k rozumné míře ovlivňování, jejímž nositelem může být technické zařízení, poučený, speciálně připravený učitel a pochopitelně žák sám. Na konkrétních příkladech je doloženo, jak může učitel ve výuce pracovat s vyhraněnými žákovskými styly učení. Na modelech a zásadách je ukázáno, jak by mohlo probíhat vyučování, které učí žáky postupně řídit vlastní učení, měnit své styly učení.
Annotation:
This review questions and gradually answers 6 problems:
1) Should student’s learning styles be analyzed for the purposes of the school and teachers?
2) If we decide to diagnose those learning styles, should the school iniluenee or change these styles?
3) As long as we do not want to change the learning styles of students should we adjust the teaching to the individual learning styles of the students?
4) If we decide to change the student’s learning styles, should this be done by a person or by an adaptive technical mechanism (computer, interactive video system)?
5) If a person is to accomplish these changes, should it be the teacher or the student him/herself?
6) As long as the incentive should come from the teacher, whal should be his/her qualification and what forms should instructions take?
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: