Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1993 -
Studie Studies

(CZ) Kompetence učitele v reflektování výuky
(EN) Competence of a teacher in the reflexion of the instruction

Strana / Page: 155-164
Autor / Author: Slavík, J., Siňor, S.
Klíčová slova / Key words: učitel, kompetence, reflexe, výuka, interakční analýza, posuzovací škály, videozáznam, počítač


Anotace:

Článek pouzkazuje na problém pedagogické zodpovědnosti, která je výchozí podmínkou profesní kompetence učitele. Nezbytnou součástí kompetence je připravenost učitele k reflektování výuky. Text popisuje komunikativně orientované a počítačem podporované prostředky k posilování reflexivní kompetence učitele.



Annotation:

The article deals with the support of the reflexive competence of the teachers with the help of the video-recording of the instruction and the computor appreciation system. The need of the teachers' reflexive competence results from the claims to the educational responsibility in a pluralistic society.
The author comprise the educational responsibility as a capability of a teacher to estimate him- or herself and entrust oneself to the evaluation of the surrounding society. Here it is necessary to bring out the criteria of the educational behaviour estimation and name them. the reflexion is the condition of the teachers-pupils-parents dialogues.
In the text the reflexive competence is understood as one of the compounds of the professional competence of the teacher and is derived from the parameters of the teachers' role in its professional psycho-social and moral dimension. The reflexive competence is defined as (1) motivation to the self-reflexion, (2) the skill of delimitating the criteria (indicators) of the educational behaviour quality, of discribing and arranging the criteria, and with their help to evaluate the course of concrete psycho-didactic interactions in broader countexts.
In the article the education to the reflexion is supposed to be an important aspect of the preparation of the teachers which puts the educational theory and practice effectively together. The starting point of the education to the reflexion is the reflexive communication over the video-recordings of the teaching, the sense of the reflexive communication being above all the achieving of getting a view of the means of the reflexion and the skill to use them.
To support the reflexive communication it is suggested to exploit the appreciation systems. The authors give a description of the work with their own original appreciation system of the inter-active psycho-didactic analysis DITA-CS applied in the computer network NOVELL. The computor analysis of the results of the evaluation brings new qualities in the developing of the reflexive competence of the teachers.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}