Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1993 -
Studie Studies

(CZ) Řízení škol jako faktor plurality a efektivnosti vzdělávání a výchovy
(EN) School administration as a factor plurality and effectivity as well as education

Strana / Page: 241-250
Autor / Author: Bacík, F.
Klíčová slova / Key words: řízení škol, vnitřní řízení školy, decentralizace řízení a autonomie školy, pluralita, humanizace a efektivnost vzdělávání a výchovy


Anotace:

Důležitým faktorem plurality a efektivnosti vzdělávání a výchovy může být takový systém řízení škol, který umožňuje jejich ekonomickou, právní subjektivitu, pedagogickou i politickou autonomii a specifický způsob a styl jejich vnitřního řízení, odpovídající potřebám a podmínkám skol a možnostem jejich řídících subjektů. Ve stati jsou shrnuty závěry z rozborů našich i zahranicnich zkušeností v uvedeném směru a naznačeny způsoby řešení a problémy, které jsou s nimi spjaty.



Annotation:

In the introduction of the article a question is being asked: how, in the connection with the schools system transformation, to understand and realize the principle of the plurality of education. This principle is above all interprette as a chance for a competition of different educational conceptions, programmes and ways of their carrying outat the State, private and Church schools. At the same time a special attention is paid to the need to overcome the predominant trend to uniformity of education at the State schools, and a broad scale of possibilities when choosing the educational programme of the school and the conception of its administration is pointed at.
The major part of the study deals with new trendsin the organization and managing of schools abroad with the respect to the decentralization of administration, supporting the schools autonomy and participation of the education subjects in the co- -determining of the waters of the school. Those trends are being put in the context with the new concept of the task and concept of the school as “the servicc to the customers“, especially learners and their parents. In this connection the author informs about the extensive experiments with the autonomy of schoolsin the U.S.A. (SBM schools) and about experiments to apply some pieces of knowledge from the enterprise management on the school administration.
In the conclusion of the essey, certain recommendations are, on the base of the experiment from the years 1991 — 1992, formulated, and a suggestion of a model of a school, its administration and the main factors of its desirable changes in the frame of the school transformation are introduced.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}