(CZ) K přínosu etnografické metody v pedagogickém výzkumu
(EN) On the contribution of the ethnographic method to pedagogical reseach
Autor / Author: Pýchová, I.
Klíčová slova / Key words: etnografie: kořeny, vývoj a význam, výzkumné techniky, terminologie, přednosti a úskalí, srovnání s psychometrií, přínos pro pedagogiku
Článek přináší analýzu elnografické metody výzkumu, jejího vzniku, vývoje, současného opodstatnění a teoretického zpracování. Srovnává dále principy, cíle, techniky a terminologii kvalitativní metody etnogralické s dosud picva/.ující kvantitativní metodou psychometrickou. Zabývá se rovněž přednostmi a úskalími etnogialickě metody a hodnotí její přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Annotation:
The author analyses the origin and the development of ethnography in connection with current theories and related conceptions. She follows up ethnographic literature from the early 80s till the present, compares the principles, techniques and terminology of psychometric and ethnographic methods and highlights the merits and drawbacks of the latter. In the end the application of ethnographic approaches in educational research and practise is considered.
Ethnography is a qualitative research method based on the belief in the importance of context in human behaviour and the centrality of the subjective belief system of those involved in research to the processes and outcomes of research. Ethnography involves the collection of extensive field notes, the analysis of which consists of discursive and interpretive work, in the course of which hypotheses usually emerge. The process-oriented approach to the investigation of interaction distinguishes ethnography from previous research traditions.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: