Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1992 -
Studie Studies

(CZ) K počátkům zkoumání a řešení problematiky obsahu vzdělání v našich podmínkách
(EN) To the beginnigs of investigating and solving the educational problems under our conditions

Strana / Page: 53-58
Autor / Author: Dostál, A. M.
Klíčová slova / Key words: obsah vzdělání, základní učivo, empirické výzkumy vyučovacího procesu, nedostatky výběru a zpracování učiva


Anotace:

Studie analyzuje přístupy k řešení problematiky obsahu vzdělání v naší pedagogické teorii 2. poloviny šedesátých let. Svou pozornost soustřeďuje na kritické zhodnocení empirických výzkumů tohoto období. Nepřehlíží jejich přínos, ale také poukazuje na nedostatky výběru a zpracování učiva, které i později negativně ovlivňovaly působení výchovně vzdělávací soustavy.



Annotation:

In this article the enlightening of the beginnings of the scientific and research activities in the area of our educational theory and practice since the half of the 20th century is the question. This scientific activity anchored in empirical researches was provoked by the need to reveal the causes of failures which, were shown in the actual teacher’s acdvity as well as in the pupil’s learning activity. It was found that a significant cause of these troubles was the superfluity of the teaching materials which kept the teacher away from his or her creativity — and the learners from acquiring command of the subject matter with comprehension. Otakar Chlup’s conception of the so called "basic" teaching material was of most significant help when investigating the problems mentioned above. O. Chlup had rahered a number of workers from different branches of science in the effort not only to find the reasons of overburfening the teachers and learners by an always increasing amocunt of the subject matter but also to elaborate a well thought out, educationally and psychologically well founded didactization of the subject matter in the teaching plans, teaching schedules, textbooks and other teaching aids. Thus an always broader road for the development of the scientific and research activities was opened, in whose results the complex picture of our educational system was shown significantly as well as the need of solving its reform on scientific foundations.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}