Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1992 -
Studie Studies

(CZ) Matematika jako struktura nebo matematika jako složka kultury?
(EN) Mathematics as a structure - or as a compound of the culture?

Strana / Page: 69-77
Autor / Author: Kuřina, F.
Klíčová slova / Key words: matematika, vyučování matematice, struktura, metoda, jazyk, didaktická struktura, didaktická struktura geometrie


Anotace:

Co je matematika? Jaký vliv má současná matematika na vyučování matematice? Matematika jako struktura, matematika jako metoda, matematika jako jazyk a matematika jako složka kultury. Otázky reprezentace u Komenského a Brunera. Nástin pojmu didaktická struktura předmětu a příklad didaktické struktury geometrie.



Annotation:

The conception of the school subject mathematics depends on the understanding of mathematics as a scientific field. The main conception of mathematics are: mathematics as a method of prediction by means of formal calculi and mathematics as a language of science. The structural conception of mathematics is based on its logical construction and couldt be the model of mathematics in education, where the pedagogical and psychological aspects are very important. Mathematics is necessary to prepare for specific educational goal or purpose. Mathematics is designed to contribute to the development of those abilities, understandings, attitudes, and behaviour patterns which should be the common experience of all educated people. School mathematics should stress the heritage with which the subject contributes to the development of civilization. All these aspects lead to the didactic structure of school mathematics. The didactics structure of primary school geometry is in my opinion based on these principles: dividing space, filling up space, motion in space and the dimension of space.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}