Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1992 -
Studie Studies

(CZ) Žákovo pojetí učiva
(EN) The learner's conception of the subject-matter

Strana / Page: 83-94
Autor / Author: Mareš, J., Ouhrabka, M.
Klíčová slova / Key words: žák, učivo, pojetí učiva, prekoncepce, miskoncepce, diagnostika, změna pojetí


Anotace:

Studie si všímá žákovský subjektivních poznatků, představ, postojů a emocí, týkajících se školního učiva. Upozorňuje, že tato proměnná ovlivňuje školní vyučování, ale učitelé o ní buď nevědí, nebo ji neberou příliš v úvahu. Studie podává přehled názorů na žákovo pojetí učiva, všímá si terminologických i věcných variant. Popisuje diagnostické metody a diskutuje pedagogické postupy, jimiž se dá žákovo pojetí učiva měnit. Výklad je doložen příklady z přírodovědného učiva.



Annotation:

The present report overviews pupil's conception of subject matter in summarizing his subjective konwledges, experiences, expectations, attitudes, beliefs and emotional relations to a aubject matter. The latter appears to conceptualized by pupil as distinguished into the cognitive and affective aspects. The authors signalize on that the conception of subject matter in pupils tends to evolve and change in appearance before the instruction concerned with certain theme, during the teaching-learning process in the classroom as well as after it and with a long-term retard. The attention is paid to both essential and terminological differences that are brought together with the empiric research of pupil’s conception of subject matter in science. Those discussed in detail are methods to be used in diagnosing the conception of subject matter (the analysis of pupils performances, namely, of erroneous ones, interview, testing, two tier diagnostic tests, mapping, interaction analysis). Considering the supportive experience from abroad, the educational approaches are estimated which may be helpful in changing pupil’s conception of subject matter. The conclusion they make is that the data on pupil’s conception of teaching should be the component of teacher’s decision making in the classroom. Mentioned data should also be included in the pre-service and in-service education of teachers.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}