Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1992 -
Studie Studies

(CZ) Cesty k demokratizaci a humanizaci řízení škol
(EN) Ways to humanization and democratization of school management

Strana / Page: 181-190
Autor / Author: Bacík, F.
Klíčová slova / Key words: centralisticko-administrativní řízení, decentralizace řízení, samosprávný princip ve školství, kooperace ve škole, kooperativní řízení školy


Anotace:

Za významný faktor k překonání centralisticko-administrativního pojetí a praxe řízení se v odborné literatuře považuje decentralizace řízení a uplatňování samosprávného principu. Platí tento požadavek také ve školství a je reflektován v pedagogice? V odpovědi na uvedenou otázku se konfrontují zahraniční poznatky a zkušenosti se současnou situací u nás.



Annotation:

The efforts of decentralization and application of the principle of the self-government in managing schools is directed to the overcoming of the centralistic and administrative conception and practice of the managing of schools whose results are seen in the byrocratization of entire activities of our schools during the last decades. The author enlightens the conception of the decentralization and self-government and points at their extraordinary signficance in the school system. On the base of both our and foreign empirical experience he pays attention to the realtions between the teachers’ participation in the schools managing on one side, and their mutual co-operation as well as lo Ihc complex atmosphere of the school on the other side.
In another part of the article the author deals with the director’s role and with that ol the self-governmental school organs when developing the co-operation. He mentions the pre-suppositions and conditions of carrying out the so called co-operative management and deliminates this style of school management. On the base of his own empirical researches data he summarizes the main findings in the conclusion of the article where he also formulates suggestions and recommandations for the solving of the contemporary situation.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}