Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1992 -
Studie Studies

(CZ) Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy
(EN) Guiding learners to educational self-regulation and the humanization of school

Strana / Page: 197-208
Autor / Author: Helus, Z., Pavelková, I.
Klíčová slova / Key words: vzdělávací autoregulace, osobnost, potenciality rozvoje osobnosti, humanizace školy, transformace školy, edukační prostředí, sebezpevňování, metakognitivní strategie, významotvorné elaborace učebního materiálu, kooperativní scénáře, životní projekty


Anotace:

Humanizace školy znamená i stimulování a rozvojení způsobilosti žáků samostatně regulovat své poznávací aktivity; dosahovat svébytné učební kompetence; cílevědomě vytvářet a hodnotit svou vlastní poznávací (učební) výbavu. Stať charakterizuje základní přínosy současné psychologie, pomáhající tento požadavek realizovat. Zdůrazňuje postupy sebezpevňování a autoinstruování, metakognitivní strategie, kooperativní scénáře aj.



Annotation:

The problems of the educational self-regulation of a personality is comprehended here in a broader context of the transformation of school in the direction to its humanization. The principle here is the development of pupils' inner pre-suppositions for realizing a high degree of their learning autonomy and competence. The problems of the educational self-regulation are articulated 1) in connection with the analysis of the educational environment; 2) in the frame given by the model of behaviour of an individual to him himself or to her herself, with emphasis on self-reinforcing, self-monitoring, self-instructing; 3) in the frame of procedures of the so called meaning-creating elaborations of the subject-matters; 4) in the frame of possibilities given by metacognitive stategies; 5) under the viewing angel of the application of the so called co-operative scripts; 6) and at last in connection with the active projecting of the life career of apersonality.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}