(CZ) Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy
(EN) Guiding learners to educational self-regulation and the humanization of school
Autor / Author: Helus, Z., Pavelková, I.
Klíčová slova / Key words: vzdělávací autoregulace, osobnost, potenciality rozvoje osobnosti, humanizace školy, transformace školy, edukační prostředí, sebezpevňování, metakognitivní strategie, významotvorné elaborace učebního materiálu, kooperativní scénáře, životní projekty
Humanizace školy znamená i stimulování a rozvojení způsobilosti žáků samostatně regulovat své poznávací aktivity; dosahovat svébytné učební kompetence; cílevědomě vytvářet a hodnotit svou vlastní poznávací (učební) výbavu. Stať charakterizuje základní přínosy současné psychologie, pomáhající tento požadavek realizovat. Zdůrazňuje postupy sebezpevňování a autoinstruování, metakognitivní strategie, kooperativní scénáře aj.
Annotation:
The problems of the educational self-regulation of a personality is comprehended here in a broader context of the transformation of school in the direction to its humanization. The principle here is the development of pupils' inner pre-suppositions for realizing a high degree of their learning autonomy and competence. The problems of the educational self-regulation are articulated 1) in connection with the analysis of the educational environment; 2) in the frame given by the model of behaviour of an individual to him himself or to her herself, with emphasis on self-reinforcing, self-monitoring, self-instructing; 3) in the frame of procedures of the so called meaning-creating elaborations of the subject-matters; 4) in the frame of possibilities given by metacognitive stategies; 5) under the viewing angel of the application of the so called co-operative scripts; 6) and at last in connection with the active projecting of the life career of apersonality.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: