Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1990 -
Studie Studies

(CZ) Vývoj a současný stav waldorfských škol ve Spolkové republice Německo
(EN) The evolution and the contemporary conditions of the Waldorf school in the German Federal Republic

Strana / Page: 299-313
Autor / Author: Rýdl, K.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the introduction the author reasons about the position of the Waldorf educational movement and its origin. It provides well arranged information about the founder of the Waldorf education, Rudolf Steiner; as for his philosophical eclectical system, the so called “antroposophy”, it is given the substantial part of the study. The author points especially at those aspects that refer to the man’s selfeducation, his or her becoming more perfect, his or her realizing and deepening the inner balance. These humane tendencies became the foundation of R. Steiner’s educational theory and have been carried out by him and his followers in the so called Waldorf school near Stuttgard from the beginning of the twenties.
In further parts of his article the author follows the brief history of the growth of the Waldorf movement not only in the German Federal Republic but also in other countries of the world he approximates the contemporary problems of the Waldorf education, its principles, the way of carrying them out during the instruction, emphasizes the positive experience with the teaching in the so called periods, with the words classification, the freedom and the demands of the teachers, etc. On the basis of his own experience he approximates the immage of the inner work and organization of the school of the Waldorf type in Hamburg to the reader. For the contemporary practice in Czechoslovakia those passages about the self-govermnt of the Waldorf schools are stimulative; their position is between the state and private schools.
In the conclusion the author shows the forms and methods of education and preparation of the Waldorf schools teachers. He explains the concept “teacher-artist.” He arrives at the conclusion that the Czechoslovak (education has so far) failed to evaluate the Waldorf schools objectively and if we want to approach the modern educational systems in the worid, we must study similar systems without any ideological superstitions.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}