Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1989 -
Studie Studies

(CZ) Kolektiv ve vyučování
(EN) The collective in the teaching

Strana / Page: 52-62
Autor / Author: Kolář, Z., Rymešová, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The study deals with the problems of the modernization of the teaching. The elementary question being elaborated here is the collective charakter of the teaching, the participation of the collective in the teaching, the teacher’s work with the collective of learners. On the basis of an analysis of the verbally object teaching as a conception in which the collective work cannot be applied, the authors search after a possibility for the applying of the collective in the teaching which is provided by the conception of the developing teaching, and by comprehending the teaching as a synthesis. It is how some works by Soviet authors are analyzed, that is from the point of wiew of the collective of learners being active in the teaching in the frame of the developing teaching. On this basis then some suggestions how to make use of the collective teaching, how to organize the work of the collective in the teaching, the forms of collective work are formulated in this study.
In this connection the authors of the study proceed from the elaborated theory of a collective and collective activities in the education. They analyze the possibilities of exploiting the group teaching, or at least some elements of it, they deal with the inner organization of the collective work in the frame of the school teaching, They arrived at the conclusion that the contemporary teaching which is seen as a specific institutional form of education is not possible without the work with the collective. Suggestions which are the result of the analysis, of the teaching theory and practive can be applied only under the condition that also the teacher is prepared for the work with the collective.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}