Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1989 -
Studie Studies

(CZ) Test volných slovních asociací jako test školních znalostí
(EN) Free words associations as a school knowledge test

Strana / Page: 431-445
Autor / Author: Novák, Z., Kalous, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In most school subjects the verbalization of the knowledge is a presumption for the finding out of the knowledge acquired at school. Especially so far the oral examining of the pupils is concerned a certain measure of the pupils readiness to convey meanings, of the syntactic correctness and accuracy are assumed. Unfortunately by far not all learners acquire the necessary level of verbal skills and the tendency seems to be rather falling in this respect.
The teachers attribute slowleness and the syntactic and semantic inaccuracy in conveying meanings with those pupils who do not fulfil those demands to their insufficient knowledge. Consequentionally the object of the experiment was to find out the possibility of the eventual applying of the production of free words associations of the key words of the tradifionally formulated questions (as an auxiliary diagnostic method). The experiment was conducted with two different samples (grammar school students and learners from the secondary apprentices institutions (the SOU) in two school subjects, history and physics. With the free words associations the syntactic and semantic responses fall off.
It has been proved that also the apprentices whose verbalization level was significantly lower than that of the grammar school students and whose knowledge, when tested by the means of traditional methods, were nearly unsufficient, produced associations a) to more items of association tests (in comparison to the traditional school knowledge tests) b) more answers to one question (stimulus words). The association tests provided more information in both school subjects from which the level of the learners’ knowledge could be derived than the usual school knowledge tests.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}