Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1988 -
Studie Studies

(CZ) A. S. Makarenko a dnešek
(EN) A. S. Makarenko and our time

Strana / Page: 287-297
Autor / Author: Pecha, L.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The characteristic features which in their co-operation maice Makarenko’s educational personality unreplaceable by any other great pedagogs can be summed up into five points: Firstably he derived his experiences and conclusions from the area of re-education of the war orphans, and generalized then those experiences making them available for a broad educational exploitation, the second point being the fiction-like expressing his thoughs behind which a precise, logically joint system of ideas is hidden. Another fundamental feature of Makarenko’s pedagogical personality is tying up his educational conception with the goals and needs of the socialist society. The fourth feature is seen in Makarenko’s polemic with herbartism, not in the name of liberalism which was the case with the bourgeois pedagogics in the beginning of the century, but in the name of emphasis on such an educational process which is not identical with the process of teaching, and is based in an energetically managed self-government The fifth and expressive feature is methodological conception of a system approach to educational problems.
A very reliable interesting and not yet fully explained question in the process of the after death and gradually victorious expansion of Makarenko’s ideas. The main system elements of Makarenko’s contribution to the worid’s pedagogics are: the dialectology of pedagogics, the scientifically research and experimental procedure, the educational perspectivism, expressed in the system of perspective outlines, and at last his extensive and widely known theory of a collective education. In this essay only the question of originality of this system-conceived theory is being analysed.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}