Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1988 -
Studie Studies

(CZ) K vymezení předmětu obecné didaktiky, oborových a speciálních didaktik
(EN) To the limitation of the object of generals didactics and the branch and specific didactics

Strana / Page: 629-641
Autor / Author: Sýkora, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The goal of this study consists in contributing to the solving of some basic theoretical and methodological questions, which are common for a large group of didactic branches. The general didactics is one compound of that group, the others being the branch and the specific didactics. Their common research object is the teaching— one of the essencial forms of education. Individual didactic disciplines limit their different and specific objects against this object of research. The object of individual didactic disciplines in the object „teaching“ was destined by the help of a more-grades abstraction: in the field of general didactics general qualities of the teaching as such are explored. General and special didactics deal with those qualities that correspond to the teaching of a certain branch or school—subject. To make the destination of the branch and specific didactics more precise, an intellectual model of the interaction of the teaching with a certain field or form of the social practice was used, the corresponding scientific discipline including. With such an interaction specific modifications of the teaching qualities often appear—those then must be adapted to the qualities of that branch the teaching is integrated with (eventually with the corressponding scientific branch). And on the contrary, this field of the social practice as well as the corresponding scientific fields must—as if—become a form of the teaching — only then—in the form of the teaching (as teaching subjects, that is the teaching of something) — they acquire the effective formative qualities.
Further on some interesting dependencies are characterized here:
— the relation of the object of didactic disciplines, and the so called empirical complexity of the actul teaching,
— conditions influencing the homogenity of didactic theories,
— the relation of the research object, the teaching subject and an adequate terminology



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}