Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1988 -
Studie Studies

(CZ) Interakce učitel - žáci a optimalizace výchovně vzdělávacího procesu
(EN) The interaction teacher - pupil, and the optimalization of the educational process

Strana / Page: 642-660
Autor / Author: Helus, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The goal of the study is to emphasize the respect to the personal approach to the educational process. Concretely the matter is to make interaction processes (1) optimalize the acquiring the educational tasks and at the same time (2) support the constitution and the developing of the pupil as a personality — subject.
The interaction is influenced by a number of factors. From those tied up to the teacher’s personality and his activities especially the following phenomena are emphasized here: the teacher’s cognitive complexity, his interpretational aims and his attitudes (e. g. the pygmalion effect, preferencial attitudes, his concepts of a successful pupil including), and the style characteristic of the teaching.
As for the factors tied up to the pupil phenomena of developing activation dispositions as well as those causing supressing and defensive mechanisms, the causal self-attributions, syndroms of an unsuccessful personality and the taught powerlessness, the pupil’s interactive orientation at the teaching — and others are analyzed here. The interconnection of those factors elaborating the lerner’s complex charakter is emphasized here.
The complex of the interactional type between the teacher and the pupil is soled here independently. Beside disfunctional types (the so called reactive and personalities blocking interactions) that introduce negative influencing the pupils the so called declining spirals which deepen the tendencies to block the pupil’s active and achievements potentionals, the following phenomena are analyzed here: Types of tasks and non-personal orientations of interactions as well as those of tasks orientations which develop the learners’ personalities.
The final part of the study breaks up the five essential interactional functions consisting in the transmission of the teaching items and developing conditions of their transmissing. Also those functions are emphasized which consist in developing conditions for a more complex development of a personality’s social interacting.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}