Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1986 -
Studie Studies

(CZ) Rodina v procesoch sociálneho formovania mládeže so zreteľom k veľkomestkému prostrediu
(EN) The Family in Processes of the Social Formation of the Youth in the Aspect of City Environment

Strana / Page: 137-153
Autor / Author: Macháček, L.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

With regard to the specific features characterizing the connection of the Scientific and Technological Revolution with the advantages of a Socialist society the demand for deepening the mutual interlinks of family and other social institutions in the social formation of the youth is being raised with an ever increasing intensity. This tendency results from the Socialist society’s efforts at the present stage of its development to be purposeful and systematic in solving the non-antagonistic social contradiction which has arisen between the socio-professional orientation of the youth and the current social needs of reproducing manpower in ili- required educational, occupational and proicssional structure. The disruption of the original unity of professionalization and socialization of the children and the youth in the family has advanced to such an extent that the family’s contribution to the formation of the professional self-determination of the youth consists mainly in stimulating the social orientation, in encouraging hobby and educational activities in the leisure time. Specialist, material and technical provision for adequate professionalization of the youth and its vocational orientation presupposes the co-operation of school, social organization and especially industrial establishments. It is alarming, however, that changes in the family’s way of life resulting from objective factors (urbanization) are subjectively enhanced by parents as a result of their underestimating the negative consequences of relieving their children of household chores and duties for the development of personality traits, moral and volitional qualities necessary for any kind of work and occupation and for a harmonious development of married life and family life. In forming a positive partnership-parenthood orientation in the family an ever greater role is played by work instruction at school and by hobby activities in social organizations. The traditional role of the family in the social formation of the youth is undergoing a qualitative change.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}