Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1986 -
Studie Studies

(CZ) Výzkum emocionálního působení rodiny na formování světového názoru dětí a mládeže
(EN) Research on the Emotional Impact of Family on the Formation of World Outlook of Children and Young People

Strana / Page: 429-442
Autor / Author: Hradečná, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article deals with conclusions drawn from a theoretical analysis and with the results and conclusions of empirical investigation.
An individual’s scientific world outlook formation at various stages depends on personality qualities, on the level of their development and their correlation with puter conditions, these factors being significantly influenced by the acquired scientific world outlook, which in turn gradually becomes condition for the developnient of these factors themselves.
At the given stage the investigation is limited to the fundamental personality traits (rational, emotional and volitional), to an analysis of their relationship and significance for the basic elements of the scientific world outlook formation process. The research was focused on the problem of the effectiveness of the part played by the emotional sphere in worldoutlook education while concentrating on influences exercised by the family environment. The empirical probe has brought results concerning the pupil reflection of the family’s outlook and emotional climate and family-school co-operation.
Evaluation of the results leads to more general conclusions. The significance ofthe family and family upbringing for shaping the scientific world outlook, its potentialities and its limits, must be investigated more thoroughly. Inclusion of influences of family upbringing in the scientific conception of world-outlook education in school is one of the preconditions for increasing the effectiveness of this education. In particular, the relationship-attitude plane of the world outlook is much influenced by the family, the influence of the family’s outlook and emotional climate serving as a model has a longerterm and deeper effect than has been supposed, with the family’s educational influence not being always in harmony with the school’s educational work, not even as regards educational goals. It is exactly in the extra-rational sphere that a uniform educational influence of school and family becomes extremely important.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}